fredag 26. mars 2010

Nye inntrykk

Kveld i sofaen. For en dag!

Vi hadde engasjert vår egen mann i dag som sjåfør. Han hentet oss kl. 9.00 og kjørte oss til sommerpalasset. Blå himmel og skarp luft, men vindstille i dag. Vi var der i to-tre timer men nådde selvsagt ikke over hele området. Også her møtte vi dansingen fra gårsdagens parker samt karaoke. Jeg kunne nok stått der en dag og sett på. Hvis det er slik at Mao ga parkene tilbake til folket, ser det i allefall ut til at folket tok i mot den gaven og utnyttet den vel.

Vår mann Steve ventet på oss og kjørte oss videre - i ca halvannen time - nordover ut av Beijing mot Den kinesiske mur. Vi trodde vi kjøpte billetter til kabelbanen som skulle ta oss med til topps og til muren. Vi havnet i en stolheis, og det ble for sent å snu. Hvit som et laken og med Jone som en apekatt klamrende til kroppen hang jeg og dinglet rimelg lenge, syns jeg. Kanskje tok det bare 5 minutter, men det føltes ikke slik.

Så var vi der da. I fjellene med den blå blå himmelen. Uvirkelig at det vr nettopp vi som sto der. Lunsj medbrakt i ett av tårnene. Utrolig! "Bobsledene" nedover -- morsomt det også selv om mor måtte ha hjelp underveis for å få det til.

Steve ventet tålmodig mens han overvar vår pruting da de tradisjonelle "great wall-tskjortene" ble tilbudt. Jeg var ganske god. "You are crazy!" fikk jeg iallefall beskjed om...

I nabolaget her til compagn River Garden (nord i Beijing) testet vi en ny kinesisk restaurant i kveld. Beste vi har smakt! I kveld igjen! Og vi er mette, trøtte og lykkelige....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar